Coalitieakkoord 2022-2026

Lokale overheid

  • Molenlanden geeft ruimte en vertrouwen aan de samenleving omdat wij geloven in de kracht van onze inwoners, bedrijven, kerken en verenigingen en maatschappelijke organisaties.
  • Molenlanden is zich bewust van haar identiteit en visie. Wij vertalen dat voor  iedereen herkenbaar naar de ambtelijke organisatie. En stralen dat uit naar degenen voor wie wij zijn (inwoners en ondernemers), met wie wij werken (kerken, verenigingen en andere maatschappelijke organisaties) die wij verwelkomen (recreanten en bezoekers) en met wie wij belangen delen (de regio, gemeenschappelijke organisaties, de provincie, het waterschap, het rijk en de Europese Unie).
  • Molenlanden is er voor haar inwoners en ondernemers. Wij laten dat zien in de kwaliteit en snelheid van onze dienstverlening.
  • Het college van burgemeester en wethouders biedt de gemeenteraad voorstellen aan waarbij ze in het proces altijd ruimte geeft voor de kaderstellende en controlerende rol van de raad. Vanuit het besef dat de raad een volksvertegenwoordigende rol heeft. Ruimte voor participatie is daarbij erg belangrijk. De inhoud van de raadsvoorstellen is van hoge kwaliteit en rijp voor besluitvorming.

Financiën en strategie

Molenlanden kiest als uitgangspunt dat haar begroting gezond en
sluitend is. Met een gezonde buffer om financiële risico’s op te kunnen
vangen. Lastenverzwaringen voor inwoners en ondernemers zijn in
principe niet hoger dan de inflatie. Dat vraagt bij keuzes steeds om het
politieke debat en dat zoeken we ook. Deze coalitie kiest daarbij voor
de volgende financiële spelregels:

  • We zien uitgaven die we doen altijd in relatie tot het geheel en sturen daar ook op. We zorgen daarin voor een open en transparant proces.
  • Investeringen die maken dat de exploitatie niet meer sluitend is, voorzien we van een passend dekkingsvoorstel om de exploitatie weer sluitend te krijgen. Lenen van geld voor investeringen kan alleen als de exploitatie blijvend sluitend is.
  • Nieuwe taken vanuit de Rijksoverheid dienen ook van passend budget te worden voorzien. Er liggen veel kansen voor externe financiering op nieuwe en bestaande beleidsterreinen. We willen onze eigen middelen nadrukkelijk gebruiken als hefboom om zo deze kansen te benutten.
  • Voor open-einde-regelingen zet Molenlanden haar positie en invloed in om de risico’s tot een minimum te beperken.

Samenwerken zit in onze genen

Om de strategie uit te voeren en onze ambities waar te maken kiest
deze coalitie ervoor om het samenlevingsprogramma als instrument
blijvend in te zetten.

  • Met het samenlevingsprogramma betrekken we onze inwoners en ondernemers en erkennen we de eigenheid van ieder dorp en de stad Nieuwpoort. Het bestaande samenlevingsprogramma gaan we actualiseren; er ligt een goede basis. Daarbij zoeken we de verbinding en verrijking met de visie Molenlanden 2030. Dit gaan we samen met de raad en de samenleving in een typisch Molenlandse aanpak vorm geven.
  • Als zelfbewuste gemeente willen we dat Molenlanden een sterke positie inneemt binnen de vele gemeenschappelijke regelingen.
  • Het Molenlandse geluid gaan we ook sterker door laten klinken richting provincie, waterschap, het rijk en in Brussel. Dit doen we om kansen te pakken of  beperkingen weg te nemen.
  • Het zit in onze genen om samen te werken met inwoners, bedrijven, verenigingen, maatschappelijke organisaties en kerken. Bij alle uitdagingen die we hebben, zoeken we daarom actief de relevante partners op die we nodig hebben om samen resultaten te boeken.

Immateriële zaken

Als coalitie spreken we met elkaar af de huidige stand van zaken rondom de zogenaamde immateriële zaken te respecteren. Deze zijn in het recente verleden met een raadsmeerderheid tot stand gekomen. Vanuit de coalitiepartijen zal geen initiatief worden genomen of gesteund om op deze onderwerpen een wijziging aan te brengen. 

Onder de immateriële zaken vallen de terras- en winkelopenstelling op zondag, week van het respect, het ambtsgebed en het vloekverbod.

Goed beleid behoeft geen krans

In de afgelopen jaren zijn op veel beleidsterreinen door onze voorgangers verstandige keuzes gemaakt die staan als een huis. Deze coalitie is zich daar bewust van en op dat fundament gaan we verder. Daarbij gaan we een aantal accenten leggen die kleur geven aan deze coalitie. Dit doen we in het volgende hoofdstuk.

Waar willen we verschil maken?

Met de volgende tien thematische punten wil de coalitie het verschil gaan maken.

1. Dienstverlening

De gemeente Molenlanden zoekt blijvend de nabijheid van inwoners. Besprekingen met inwoners en ondernemers over zaken die met hun situatie te maken hebben, vinden bij voorkeur ter plekke plaats en niet op het gemeentehuis. Tijdens de coronacrisis was het moeilijk om elkaar te ontmoeten, nu pakken we dit weer op. We denken vanuit het belang van de inwoner en ondernemer, zijn dienstbaar vanuit hun houding en denken mee in oplossingen en in kansen. Daarbij willen we werken aan de verdere verbetering van het vertrouwen in de gemeente. Om de dienstverlening aan inwoners te optimaliseren kiezen we voor één centraal servicepunt met ruimere openingstijden (ook in de avond) met daarbij het gratis thuisbezorgen van reisdocumenten en rijbewijzen.

2. Wonen

De roep om woningen voor eigen inwoners vraagt om een versnelling in het huidige woningbouwprogramma. De komende vier jaar realiseren we 800 woningen. Daarvoor zetten we de uitvoeringskracht vooral in op bestaande, grote en kansrijke plannen. Met het bouwen van deze woningen onderbouwen we, samen met de regio, een nieuwe en hogere ambitie richting de provincie voor de langere termijn.

Op de huidige woningmarkt zitten jongeren (20-30 jaar) klem. Ze komen moeilijk in aanmerking voor een huurwoning en een koopwoning is vaak onbetaalbaar. We gaan ons actief inzetten en lobbyen voor innovatieve oplossingen en flexibele woonvormen. We doen dit samen met onze woningbouwcoöperaties en provincie.

We willen meer bestaande woningen in de huidige woonvoorraad beschikbaar krijgen voor onze inwoners. Daarom onderzoeken we de invoering van een zelfbewoningsplicht en bieden we de mogelijkheid voor huisvesting van arbeidsmigranten op bedrijventerreinen.
 

3. (Agrarische) Economie

Gezonde bedrijvigheid in de directe omgeving is noodzakelijk om onze dorpen en stad vitaal en onze agrarische identiteit herkenbaar te houden. We willen de bedrijventerreinen optimaliseren, passend in de omgeving met meer bedrijven die werkgelegenheid bieden aan de lokale beroepsbevolking. Waardoor er meer kansen ontstaan voor jongeren op de lokale arbeidsmarkt. Daarbij hebben we ook oog voor de vele ondernemers die niet gebonden zijn aan bedrijventerreinen. Mogelijkheden in de linten voor kleinschalige bedrijvigheid benutten we. We streven naar typisch Molenlandse bedrijvigheid die qua schaal passend is in de omgeving. Samen met de sector ontwikkelen we een instrumentarium om toekomst te bieden aan de agrarische sector. Hier zetten we versterkt op in. Daarbij volgen we met interesse het initiatief voor de ontwikkeling van een Agri & Foodcampus en zetten we in op verbinding tussen het onderwijs en de agrarische sector. Om dit alles te realiseren, investeren we in een team dat vanuit de gemeente klaar staat voor ondernemers en boeren.

4. Landschap

Het land is van de boeren, het landschap is van iedereen. We zoeken balans tussen deze twee invalshoeken met respect voor rollen en belangen. De grote uitdagingen op het gebied van bodemdaling, biodiversiteit en klimaatadaptatie vragen om een actieve rol vanuit de gemeente. Deze handschoen pakken we met boeren, ondernemers en inwoners op.
We willen onze herkenbaarheid als vitaal agrarisch gebied vasthouden en tegelijkertijd zorgen dat onze inwoners de gemeente Molenlanden waarderen als een plek waar het goed wonen is.

5. Energietransitie en klimaat

De huidige gebeurtenissen op het wereldtoneel gaan een enorme impact hebben op de energietransitie. Gekoppeld aan de politieke ontwikkelingen in de regio vraagt dit bij het maken van de volgende RES (Regionale Energiestrategie) om een heroverweging van onze ambities in de dan actuele context. Hierbij willen we in ons aanbod nog meer inzetten op innovatieve ontwikkelingen en rekening houden met de capaciteit van de beschikbare infrastructuur in Molenlanden.

Gezien de energiecrisis anno 2022 is dit het momentum om inwoners, (burger-) coöperaties en bedrijven nadrukkelijk te laten meedoen in de transitie naar alternatieve energiebronnen en de (financiële) voordelen daarvan. We willen de financiële kansen die er liggen op dit terrein actief gaan benutten.
 

6. Armoedebeleid

We leven in onzekere tijden. Met de stijgende inflatie en de energiecrisis heeft een grotere groep inwoners het financieel moeilijk. We gaan daarom de inkomensgrens voor het armoedebeleid verhogen van 120% naar 130% van het bijstandsniveau. Zo kunnen we meer inwoners ondersteunen die het moeilijk hebben. Uiteindelijk is werk de beste weg uit de armoede. Daarom willen we ook op lokaal niveau maatwerk leveren om inwoners sneller naar werk te geleiden. Dat doen we samen met kerken, (sport)verenigingen en andere maatschappelijke organisaties.

7. Gezond Molenlanden

Een Molenlandse jeugd die in brede zin gezond is, voldoende beweegt en graag sport. Dat is het ideaalbeeld. Helaas geldt dit niet voor iedereen en wordt er ook een groot beroep gedaan op de jeugdhulpverlening. Het recent ingezette beleid voor de jeugdhulpverlening, met daarbij meer inzet op preventie, zetten we door en we verhogen de ambitie. De komende vier jaar willen we het aantal jongeren dat jeugdhulpverlening nodig heeft terugdringen met 10%. Politieke keuzes voor het aanbod gaan we daarbij niet uit de weg. De financiële open-einde-regeling dient meer te sluiten. Op basis van de evaluatie in 2023 gaan we keuzes maken hoe de grip en greep op de Jeugdhulp versterkt kan worden.

Sporten en bewegen zijn levensbehoeften. Het bevordert vitaliteit en beschermt tegen ziektes en overgewicht. Het is onderdeel van een gezonde levensstijl. Molenlanden stimuleert sport en beweging van jong tot oud, in verenigingsverband of individueel.
 

8. Toerisme

Toerisme is een belangrijk onderdeel van de lokale economie. Recent is de Toeristische Agenda Molenlanden vastgesteld. Het Werelderfgoed Kinderdijk zien we als voorbeeld voor de balans tussen toerisme en leefbaarheid. De entreezone Kinderdijk is een ambitieus project. We hebben daarbij nadrukkelijk aandacht voor een blijvende dorpshuisfunctie in Kinderdijk.

9. Bereikbaarheid

De dorpen in Molenlanden zijn lastig bereikbaar voor de autoloze inwoner. Moderne en innovatieve oplossingen zoals hubs (vervoersknooppunt waar je overstapt van het ene type vervoer naar het andere. ), deelfietsen, belbussen en vervoer over water, vragen  van de gemeente een stimulerende en actieve rol richting betrokken partijen. Dit geldt  ook voor veiligheid van fietsers en de aanleg van fietspaden. Vanuit het college zetten we daarom stevig in op de regionale en provinciale lobby. Binnen het domein bereikbaarheid gaan we actief handhaven op overlast door zwaar verkeer in de kernen, overlast van motoren en op snelheid. Over de randweg in Groot-Ammers valt in de eerste helft van 2023 een definitief besluit op basis van de resultaten van het vervolgonderzoek.

10. Cultuur

Cultuur en cultuurhistorie verbindt mensen, is voor iedereen en is breed. Van harmonie tot bibliotheek, van historische vereniging tot muziekles, van klassiek tot feesttent in de polder. Een samenleving kan niet zonder cultuur. Er komt cultuurbeleid waarin we vanuit de gemeente ondersteunen en stimuleren.