Familie Slingerland, Jumbo Molenaarsgraaf: Duurzaamheid gaat ook over lokale betrokkenheid

Middenin de polder verwacht je een gezellige buurtsuper met aandacht voor lokale wensen en een aanbod dat goed voelt. Eens kijken of dat klopt. Op een mooie vrijdagmorgen ontvangen Bert en Niels Slingerland (respectievelijk vader en zoon) wethouder Economie Piet Vat. Om kennis te maken en stil te staan bij hun start – op 6 november 2023- als ondernemers van filiaal Jumbo in Molenaarsgraaf. 

Een mooi én lokaal verhaal!

Met een bloemetje bij aankomst wordt de kleurrijke toon van het gesprek gelijk gezet. Wethouder Vat spreekt zich allereerst uit dat hij het gaaf vindt dat de nuchtere ondernemers deze kant op gekomen zijn. Van Voorschoten naar Sliedrecht en Molenaarsgraaf. Gestart in Voorschoten (2001) met een C1000 filiaal is er inmiddels uitbreiding gerealiseerd met maar liefst 4 Jumbo-filialen: Molenaarsgraaf, Sliedrecht, Sint-Annaland en Krabbendijke (de laatste twee liggen in Zeeland). Ze zijn hierheen gekomen om een simpele reden: het marktgebied in en rond Voorschoten vroeg steeds meer om zondagsopenstelling. Bert Slingerland: “Zolang wij ondernemers zijn zullen wij nooit op zondag opengaan vanwege onze reformatorische achtergrond. De zondag en christelijke feestdagen zijn voor de kerk en voor de familie, en daardoor zijn we gaan zoeken naar gebieden waar de zondagsrust nog gerespecteerd wordt.” Van de 6 kinderen Slingerland zijn er inmiddels 4 actief binnen het bedrijf. Wethouder Vat complimenteert de ondernemers dat de dorpswinkel inmiddels een regionale functie heeft gekregen; klanten komen uit Molenaarsgraaf, Brandwijk, Ottoland, Bleskensgraaf en Goudriaan.” Niels vult aan: “We houden van het dorpse, de mensen zijn fijn en we zijn warm ontvangen. Het ‘oude’ personeel is gelukkig ook allemaal overgekomen en bij nieuwe collega’s letten wij er altijd goed op of je bij elkaar past, want dat ondersteunt die fijne sfeer in de winkel.” Piet Vat concludeert daaruit dat deze ondernemers dan wel iets goed moeten doen; hem is opgevallen dat ze een lokaal verhaal vertellen en inzetten op vers. “Dat klopt”, zegt Bert Slingerland, “wij willen ons onderscheiden op het gebied van een duurzame aanpak en het aanbieden van verse kwaliteit. Om die reden doen wij bijvoorbeeld graag zaken met vaste en betrouwbare leveranciers zoals bijvoorbeeld kaas van Zuivelfabriek de Graafstroom. En met bakkerij Voordijk uit Ridderkerk, óók een familiebedrijf. 

Trouwe verenigingssupporters

Piet Vat merkt op dat de familie erg actief is in de gemeenschap met het steunen van het lokale verenigingsleven. “Fijn dat ze het hier in Molenaarsgraaf met nieuwe, frisse ideeën oppakken”, zegt Piet. Bert en Niels vervolgen: “Wij willen verenigingen zo breed mogelijk ondersteunen. Niet alleen de grote clubs, want kleine zijn ook van wezenlijk belang voor het dorp. Wel hebben we het beleid dat we duurzaam aanwezig willen zijn Niels is zelf erg te spreken over de ‘Beetjesactie’ waarbij 10.000 euro beschikbaar is; bij iedere 15 euro ontvangen klanten een muntje dat zij kunnen verdelen onder verschillende verenigingen. Duurzame relaties met klanten, de gemeenschap en leveranciers, daar gaat het hen om. 

Een duurzaam productaanbod voelt beter

Ook het productaanbod in de winkel moet duurzaam zijn, dus je zult in deze Jumbo veel producten vinden met een (goed) verhaal. Vader en zoon Slingerland ondersteunen ‘Koop Lokaal’ van de gemeente Molenlanden van harte, omdat ook volgens hen de leefbaarheid van een gemeenschap niet zonder actieve en gezonde ondernemers kan. Piet Vat is een groot voorstander van ‘Koop Lokaal’. “Pas als je het onder de aandacht brengt, gaan mensen anders denken over online bestellen. Het is pure bewustwording en dat werkt met alles zo. Wat je aandacht geeft groeit. Spullen via internet bestellen neemt inmiddels licht af en dat is eigenlijk wel logisch. Voelen wat je koopt is fijn en persoonlijke service maakt je gekochte product rijker”, aldus de wethouder. Niels relativeert en zegt hierover: “Online is niet meer weg te denken, al was het alleen al vanwege het bestelgemak dat je ervaart als je bij ons online boodschappen bestelt, dus je zult het moeten omarmen en je ziet dan ook steeds meer ondernemers die het combineren. Richt je op onderscheid en kwaliteit. ‘Wat uw eigen dorp u biedt, koop dat bij een ander niet’ en bied in de winkel aan wat je online niet kunt kopen zodat je toegevoegde waarde levert in de winkel. Dat zit ‘m niet alleen in de producten maar ook in het praatje maken dat wij in onze winkel stimuleren.”

Een gezellige winkel

Niels volgt een marketingopleiding binnen Jumbo en vertelt dat er regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken gedaan worden, zodat hij precies weet wat zijn klanten van hen verwachten. “Wij willen gewoon een gezellige winkel zijn; dat je de afslag Molenaarsgraaf neemt omdat je weet dat je daar alles kunt krijgen. Wij snijden weer zelf vleeswaren, bieden vers belegde broodjes en maaltijden aan, borrelschalen én de volledige boodschappenkar. Inclusief dat gezellige praatje voor wie wil. Het gaat erom dat je bij elkaar past! Dat beeld van die gezellige buurtsuper, maar dan in het groot, klopt dus helemaal wat ons betreft.

.

Afb ondern Koop lokaal apr (1).jpg