Organisatiestructuur

Algemeen

De gemeentelijke organisatie en de taken van de afdelingen.

Organogram

Binnenkort wordt hier een schematische weergave van de gemeentelijke organisatie gepubliceerd. 

Beschrijving afdelingen

Gemeentelijke organisatie

De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan in de gemeente. De gemeenteraad geeft aan wat er in een gemeente moet gebeuren en ziet toe op het werk van de burgemeesters en wethouders. Eens in de vier jaar kiezen de stemgerechtigde inwoners van de gemeente de gemeenteraad. De raad van Molenlanden bestaat uit 27 raadsleden. De burgemeester zit de gemeenteraad voor, maar maakt geen deel uit van de raad.

De belangrijkste taken van de gemeenteraad zijn:

  • het vertegenwoordigen van de inwoners;
  • het vaststellen van de beleidskaders;
  • het controleren van het college.

Gemeenteraad

De griffie ondersteunt de gemeenteraad bij al zijn taken. Het hoofd van de griffie is de griffier. In tegenstelling tot de rest van de ambtelijke organisatie valt de griffie rechtstreeks onder de gemeenteraad en niet onder de gemeentesecretaris als hoofd van de organisatie.

Functies binnen de griffie:

  • Griffier  
  • Raadsadviseurs  
  • Griffiemedewerkers  

Het college van burgemeester en wethouders voert de besluiten van de gemeenteraad uit. Het college voert ook wetten en regelingen van het Rijk en de provincie uit (medebewind). Voorbeelden daarvan zijn de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet werk en bijstand en de Wet milieubeheer. Het college is verder verantwoordelijk voor de financiën van de gemeente en de organisatie.  

Functies binnen het college van B&W:

  • Burgemeester  
  • Wethouders 

De directie is de enige hiërarchische laag van de gemeente Molenlanden en bestaat uit de Algemeen directeur/Gemeentesecretaris en de adjunct-directeur. De directie vervult een essentiële rol in de advisering van het college van B&W en in het contracteren tussen organisatie en bestuur. 

De directie maakt deel uit van het vakteam Besturing dat verder bestaat uit vijf domeinmanagers en een concerncontroller. Omdat de gemeente Molenlanden vooral vanuit talent werkt is er een dynamische verdeling tussen directie en domeinmanagers. De directie is echter eindverantwoordelijk, bewaakt in het bijzonder de integraliteit en bestuurlijke impact en geeft richting aan op hoofdlijnen. Domeinmanagers zoomen vaker in, directieleden zoomen vaker uit. 

Functies binnen de directie:

  • Gemeentesecretaris/algemeen directeur
  • Adjunct-directeur  

Taken en functies per vakteam

Vakteam Besturing is vergelijkbaar met de luchtverkeersleiding. Vakteam Besturing monitort het verkeer in het luchtruim, adviseert, begeleidt piloten en grondverkeer, grijpt in bij 'bijna botsingen'. Het team helpen puzzelen, de route te vinden en de reis mee te maken. Met het doel voor ogen en de blik op buiten. Het gaat om signaleren, vooruitdenken, strategiebepaling en open communicatie. Het besef is er dat alle anderen actoren op de luchthaven ook professionals zijn die hun 'vliegtuig’ heel goed zelf onder controle hebben of kunnen krijgen. Samengevat draait het om de woorden: faciliteren, aansluiten, koers houden, balans bewaken en passend organiseren.  

Functies binnen team Besturing:  

  • Algemeen directeur/Gemeentesecretaris  
  • Concerncontroller  
  • Directeur  
  • Directiesecretaris  
  • Domeinmanager 

Team Automatisering werkt samen met partners om continue verbetering en innovatie in bedrijfsprocessen door te voeren. Team Automatisering is altijd betrokken bij projecten/ontwikkelingen op zowel het gebied van verbetering van de bestaande werkprocessen als ook vernieuwing, informatiebeheer en hard- en softwareoplossingen (Architectuur).

Functies binnen Automatisering:

  • Applicatiebeheerder/Integratiespecialist  
  • Contractbeheerder ICT
  • ICT Regisseur  
  • Projectleider IV/ICT
  • Service- en werkplekbeheerder
  • Systeembeheerder  

Team BBG brengt medewerkers samen die zich bezighouden met de Basisregistraties (BAG-BGT-WKPB), belastingen, WOZ en GEO-informatie. Die brede samenstelling is tot stand gekomen uit de gedeelde wens om een professionele aanpak te krijgen van de vastgoed gerelateerde basisadministraties binnen de gemeente. 

Functies binnen Basisregistraties, Belastingen en GEO-informatie:

  • Administratief Medewerker Belastingen
  • Beheerder BAG-BGT
  • Medewerker BAG-BGT
  • Medewerker Belasting-WOZ
  • Medewerker Kwijtschelding en Invordering  
  • Specialist BAG-BGT
  • Specialist Belastingen-WOZ 

Dit team is verantwoordelijk voor het proactief vervullen van het eigenaarschap voor het gemeentelijk areaal aan infrastructuur in de gemeente Molenlanden. Samen met collega's en inwoners (her)ontwerpt, realiseert en beheert het team een goed functionerende klimaatbestendige en karakteristieke buitenruimte waar het prettig wonen, werken en verblijven is.

Functies binnen Beheer Buitenruimte:

  • Administratief Medewerker Begraven
  • Administratief Medewerker Buitenruimte
  • Adviseur Verkeer en Vervoer
  • Beheerder Buitenruimte
  • Beheerder Spelen en Wegen
  • Beheerder Water en Groen
  • Beleidsadviseur Buitenruimte
  • Gegevensbeheerder Buitenruimte
  • Medewerker BBR
  • Medewerker Begraven
  • Medewerker Buitenruimte
  • Projectleider Civiele Techniek
  • Projectleider/Adviseur Buitenruimte
  • Projectleider/Beheerder Buitenruimte
  • Strategisch Adviseur Verkeer en Vervoer
  • Strategisch Adviseur Buitenruimte

Team Burgerzaken is verantwoordelijk voor veel meer taken dan de bekende paspoorten en rijbewijzen. Tot de kerntaken behoren: het actueel houden van de Basisregistratie Personen (BRP), opmaken van akten Burgerlijke Stand, voorbereiden van huwelijksvoltrekkingen, adviseren in aanvragen Nederlanderschap, afgifte van uittreksels en afschriften en organiseren van verkiezingen.

Functies binnen Burgerzaken:

  • Medewerker burgerzaken
  • Medewerker burgerzaken frontoffice 

In de communicatie vanuit Molenlanden maakt het team Communicatie duidelijk dat ze het samen doen met en voor inwoners en ondernemers van Molenlanden. Team Communicatie slaat de brug naar inwoners, ondernemers en andere partners door communicatie met impact, die de ander vooropstelt. Op die manier krijgt communicatie en participatie de plek die het verdient: in het hart van onze organisatie, in het hart van onze collega's. Communicatie Molenlanden gaat voor beeldende en creatieve communicatie.    

Functies binnen Communicatie:

  • Communicatieadviseur  
  • Webmaster

Team Economie & Toerisme staat voor het mogelijk maken en versterken van een goed ondernemersklimaat in balans met de leefbaarheid en identiteit van Gemeente Molenlanden.

Functies binnen Economie & Toerisme:

  • Accountmanager Bedrijven
  • Adviseur Recreatie en Toerisme
  • Beleidsadviseur Economie en Toerisme
  • Programmamanager Kinderdijk
  • Projectondersteuner 

De Missie van het team FA. FA is de financiële motor van de organisatie. De volgende onderdelen/taken vallen onder de verantwoordelijkheid van het team: debiteuren, crediteuren, bankzaken, verzekeringen, memoriaal, interne controle, jaarrekening enzovoorts.  

Functies binnen Financiële Administratie:

  • Administratief Medewerker Financiële Administratie
  • Medewerker Financiële Administratie 

De missie van het team FBC is conform de visie vanuit de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting 2021. Daar staat aangegeven dat de bedrijfsvoering ondersteunend is aan de dienstverlening die het team Financieel Beleid en Control biedt aan de inwoners, ondernemers en het bestuur. Om de beleidsdoelstellingen van het bestuur te kunnen realiseren, is de administratieve organisatie, de sturing en beheersing van bedrijfsprocessen op orde. Daardoor is de bedrijfsvoering toekomstgericht en wendbaar, zodat het team mee kan bewegen met de omgeving. De missie: Zo kan het dus ook!  

Functies binnen Financieel Beleid en Control:

  • Business Controller
  • Financial Controller
  • Projectcontroller
  • Projectondersteuner
  • Senior Business Controller
  • Senior Financial Controller
  • Senior Internal Auditor 

Team HR draagt actief bij aan de autonomie van teams en individuen in verbinding met de organisatiedoelen en de samenwerking tussen teams (betrokkenheid) en door bij te dragen aan het competent zijn van ieder in zijn functie en rol. Het team HR concretiseert dat aan de hand van de reis van de medewerker, zelforganisatie ondersteuning te bieden in de ontwikkeling van de individu, team en organisatie. Team HR ondersteunt de 'reis van de medewerker': van verleidelijk werven en talentgericht selecteren naar een begeleide start. Vervolgens helpt team HR bij de ontwikkeling, het presteren, het binden en waarderen maar ook bij het afscheid van medewerkers. Het team HR doet dat op het niveau van de dagelijkse uitvoering, het maken van tactische HR-instrumenten en in het bijdragen aan de strategische door-ontwikkeling van de organisatie.

Functies binnen Human Resources:

  • Adviseur Arbo, Verzuim en Integriteit
  • HR Adviseur Businesspartner  
  • Medewerker HR/Ondersteuner MR
  • Medewerker Personeelsadministratie
  • Medewerker Rechtspositie en Personeelsadministratie  
  • Medewerker Salarisadministratie
  • Recruiter  

Vanuit de visie Dienstverlening is in 2019 besloten om alle inwonerscontacten via alle kanalen te bundelen in het Informatiecentrum (IC). Het IC weet wat er speelt. Het maakt niet uit via welk kanaal een inwoner contact opneemt, hij/zij krijgt altijd hetzelfde, juiste antwoord. Het IC is feitelijk het zenuwcentrum van de gemeente en heeft naast een operationele ook een tactische en adviserende rol. Het IC bestaat uit twee subteams met bijbehorende kerntaken, namelijk telefonie en het webteam. Zij hebben nauw contact en samenwerking met Team Communicatie.

Functies binnen Informatiecentrum:

  • Medewerker Informatiecentrum
  • Medewerker Sociale Media en Webcare
  • Senior Medewerker Informatiecentrum

Team informatiebeheer is verantwoordelijk voor het verzamelen, vastleggen, gebruiken en verstrekken van informatie en het exploiteren van informatie in verschillende informatiesystemen. Het team geeft advies hoe om te gaan met informatie, vanaf het moment van ontstaan tot archivering van informatie en welke hulpmiddelen en systemen daarbij gebruikt kunnen worden. De archivaris houdt toezicht op de informatie. Hierbij staat vast dat informatie toegankelijk, authentiek en vindbaar moet zijn.

Functies binnen Informatievoorziening:

  • Data-Analist
  • Functioneel Beheerder
  • Informatieadviseur
  • Medewerker Informatiebeheer
  • Projectleider
  • Senior Informatieadviseur
  • Specialist GEO-informatie
  • Specialist Informatie en Archief  

Dit team bestaat uit de juristen van de organisatie, het bestuurssecretariaat, de bestuursadviseurs en inkoop, met daarbij de benodigde ondersteuning. In team JBI zijn veel verschillende onderdelen samengevoegd. Te onderscheiden zijn: de juridisch consulenten, het secretariaat van de commissie bezwaarschriften, het bestuurssecretariaat, de bestuursadvisering, inkoop, Woo, planschade, klachtencoördinatie, elektronische bekendmakingen en privacy.

Functies binnen Juridische- en Bestuurlijke Zaken & Inkoop:

  • Begeleider Kinderburgemeester
  • Bestuursadviseur
  • Bestuurssecretaresse  
  • Directie- en bestuursadviseur
  • Inkoopadviseur
  • Juridisch Adviseur
  • Medewerker Juridische Zaken
  • Privacy Officer
  • Secretaris Bezwaarschriftencommissie
  • Senior Inkoopadviseur
  • Woo-coördinator 
  • Planschadecoördinator

Kerngericht werken gaat over de manier waarop de gemeente in contact wil staan met inwoners, ondernemers, verenigingen, initiatiefnemers en andere belanghebbenden in welke samenstelling dan ook. Bij initiatieven wil het team constructief aansluiten. Dat kan door hulp aan te bieden, mee te werken of op andere manier te faciliteren. En andersom: bij projecten of beleid dat de gemeente opstart, betrekt het team belanghebbenden. Het team is in deze processen ondersteunend aan inwoners en belanghebbenden en aan de collega's en bestuurders. Tegelijk is hun doel de vaardigheden van collega's en inwoners in het samenwerken steeds verder te ontwikkelen.

Functies binnen Kerngericht Werken:

  • Strategisch Adviseur Dienstverlening
  • Verbinder

De omgeving waarin we wonen, werken en recreëren is continu in ontwikkeling. Team Leefomgeving wil dat ondernemers de ruimte krijgen, mensen een huis vinden, gezellig winkelen en ontspannen op het water. De omgeving staat centraal binnen het team Leefomgeving. Het team heeft aandacht voor het landschap en onze cultuurhistorie, voor mobiliteit en vraagstukken over duurzaamheid en natuurlijk voor initiatieven van onze inwoners.  

Functies binnen Leefomgeving:

  • Adviseur Milieu
  • Adviseur RO
  • Adviseur RO (jr.)
  • Beleidsadviseur Milieu en Afval
  • Juridisch Medewerker LO
  • Strategische Adviseur RO
  • Vakspecialist Frontoffice

Het team houdt zich bezig met thema’s rond opvoeden en opgroeien, welzijn en samenleving, volksgezondheid en veiligheid, participatie en integratie, en inclusie en wonen. Het team concentreert zich naast de inhoud vooral op het verbinden en verbeteren van de samenwerking met en tussen partners en netwerken in het Sociaal Domein. Integraliteit en ontschotting zijn het uitgangspunt. Verbinden betekent ook aansluiten bij de vraag en leefsituatie van de inwoner, gericht op talentontwikkeling, zelfredzaamheid en participatie naar vermogen. Daarnaast is de opgave om door meer inzet op preventie, voorlichting en vroeg signalering zorg- en ondersteuningsvragen zo snel mogelijk op te pakken of (deels) te voorkomen. Dit met snelle effectieve interventies en passende voorzieningen. Het team Mens & Samenleving wil hierop actief, waar mogelijk kwalitatief, monitoren en sturen. 

Functies binnen Mens & Samenleving:

  • Adviseur M&S
  • Adviseur Sociaal Domein
  • Beleidsadviseur (M&S)
  • Coördinator Sociale Teams
  • Medewerker Subsidie Sociaal Domein
  • Strategische Adviseur M&S 

Molenlanden is een mooie plattelandsgemeente en dat wil team Omgevingsvergunning zo houden. Het team Omgevingsvergunning bewaakt de kwaliteit van de gebouwde en ruimtelijke omgeving. Het team Omgevingsvergunning behandelt vraagstukken over (vergunningsvrij) bouwen, monumenten, bezwaar en beroep enzovoorts. Het team Omgevingsvergunning is flexibel en kijkt graag naar mogelijkheden voor onze inwoners en ondernemers.

Functies binnen Omgevingsvergunning:

  • Administratief Medewerker Omgevingsvergunningen
  • Beleidsadviseur Omgeving
  • Coördinator OV
  • Junior vergunningverlener Omgevingswet
  • Juridisch Medewerker OV
  • Senior vergunningverlener Omgevingswet
  • Vergunningverlener Omgevingswet 

Als team Projecten sturen en begeleiden zij op strategisch en operationeel niveau projecten binnen het ruimtelijk fysieke domein. Deze projecten kunnen zowel door inwoners of bedrijven en instellingen worden aangedragen, elders in de organisatie ontstaan of volgen vanuit specifiek overheidsbeleid. 

Functies binnen Projecten:

  • Planeconoom
  • Projectleider
  • Projectleider (jr.)
  • Projectondersteuner
  • Senior Projectleider 

Het team werkt als gastheren van de openbare ruimte aan de tevredenheid in de kernen door als één professioneel team goed in contact te staan met elkaar en de inwoners.

Functies binnen Serviceteam Buitenruimte:

  • Gebiedsondersteuner
  • Medewerker Serviceteam
  • Medewerker Serviceteam Riolering
  • Opzichter
  • Wijkondersteuner 

Het sociaal loket is het aanspreekpunt voor inwoners van gemeente Molenlanden voor (zorg)vragen en meldingen in het sociaal domein. De contacten kunnen per telefoon, per mail, via de website of via persoonlijk contact tot stand komen. Het kan hierbij gaan om het informatie geven, doorverwijzen naar andere organisaties of het afhandelen van meldingen en aanvragen van diverse wettelijke regelingen.

Functies binnen Sociaal Loket Molenlanden:

  • Adviseur Sociaal Domein
  • Adviseur Sociaal Loket
  • Financieel Medewerker Sociaal Domein
  • Kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein
  • Medewerker Sociaal Domein

Het vakteam Sociaal Werk geeft professionele, onafhankelijke ondersteuning op het gebied van zorg en welzijn. Dat doet het vakteam Sociaal Werk zoveel mogelijk bij mensen thuis. Het uitgangspunt is dat mensen zelf de regie over hun leven hebben of krijgen. Vanuit de ondersteuningsvragen heeft het vakteam Sociaal Werk zicht op wat er in Molenlanden speelt. Dit is goede input voor de preventieve acties van het vakteam. Want voorkomen is beter dan genezen. Het vakteam Sociaal Werk heeft een nauwe samenwerking met netwerkpartners in de regio met korte lijnen.

Functies binnen Sociaal Werk:

  • Sociaal Werker 

Het vakteam Vastgoed en Facilitaire Zaken brengt medewerkers samen die zich bezighouden met de in eigendom zijnde gemeentelijke gebouwen, maar ook medewerkers die zich bezighouden met de dagelijkse facilitaire werkzaamheden.

Functies binnen Vastgoed en Facilitaire Zaken:

  • Adviseur Vastgoed
  • Beleidsadviseur Vastgoed en Facilitair
  • Facilitair Adviseur en Coördinator
  • Medewerker Facilitair
  • Medewerker Vastgoed
  • Strategisch Vastgoedadviseur
  • Vakspecialist Vastgoed 

Het team Veiligheid & Handhaving werkt iedere dag aan een veilige leefomgeving voor de inwoners van gemeente Molenlanden. Het vakteam Veiligheid & Handhaving is verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen op het gebied van APV en Bijzondere Wetten, het houden van toezicht als BOA en toezicht op het gebied van bouw en wonen. Het team Veiligheid & Handhaving is ook verantwoordelijk voor advisering van de burgemeester op het gebied van openbare orde en veiligheid en advisering van de wethouder op het gebied van handhaving in de ruimtelijke ordening en de uitvoering daarvan.

Functies binnen Veiligheid & Handhaving:

  • Administratief Medewerker Openbare Orde en Veiligheid
  • Adviseur Kabinet en Veiligheid
  • Adviseur Openbare Orde en Veiligheid
  • Adviseur Risicobeheersing en Bevolkingszorg
  • Bestuursadviseur/ Adviseur Openbare Orde en Veiligheid
  • Buitengewoon Opsporingsambtenaar  
  • Juridisch Adviseur Handhaving
  • Toezichthouder Handhaver
  • Vergunningverlener Openbare Orde en Veiligheid  

Het team Wonen & Duurzaamheid houden zich bezig met huisvesting, energietransitie en klimaatadaptie. Zij zetten zich in op het realiseren van (passende) huisvesting binnen de gemeente Molenlanden voor uiteenlopende (doel)groepen. Maar ook het verduurzamen van woningen/leefgebieden, opwekken van energie, afval, circulaire economie en archeologie zijn belangrijke taken binnen het team Wonen & Duurzaamheid.

Functies binnen Wonen & Duurzaamheid:

  • Adviseur Duurzaamheid
  • Adviseur Klimaat, Afval en Circulariteit
  • Adviseur Omgeving
  • Adviseur Wonen
  • Beleidsadviseur Duurzaamheid
  • Beleidsadviseur Huisvesting, Asiel en Migratie
  • Beleidsadviseur Wonen
  • Medewerker W&D
  • Programmamanager Asiel, Opvang en Migratie
  • Programmamanager Versnelling Woningbouw
  • Projectleider Energiebesparing
  • Projectondersteuner Duurzaamheid
  • Strategisch Adviseur Duurzaamheid