Participatie

Algemeen

U participeert als u meedenkt, meewerkt of meebeslist over onze plannen. Dat is voor ons heel fijn! Wij houden namelijk graag contact met onze betrokken inwoners. Zo horen wij ook wat er speelt in de gemeente. Andersom werkt dit ook. Wij helpen onze inwoners ook graag actief.

Wat willen we bereiken als gemeente?

Participatie kan zorgen voor tevredenheid bij onze inwoners

Samen komen we namelijk tot de beste oplossingen, plannen en ontwikkelingen. Participatie helpt ons en u als inwoner om de wensen, kennis en kracht van onze gemeente te kennen, ondersteunen en gebruiken. 

Onze vier doelen voor participatie zijn:

  1. Wij willen het beleid van onze gemeente verbeteren.
  2. Wij willen meer steun voor ons beleid krijgen.
  3. Wij willen gedeeld eigenaarschap aanmoedigen. Hiermee bedoelen wij dat we graag zien dat inwoners, ondernemers en wij als gemeente samen aan de slag gaan.
  4. Wij willen negatieve effecten van participatie voorkomen. Zoals voorkomen dat we niet efficiënt werken.

Meer informatie over participatie vindt u in ons document

Hierin leggen wij onze doelen uitgebreid uit:

Wat vinden we belangrijk?

Dit zijn onze beloften voor de participatie van onze gemeente:

  • Wij leven mee met onze inwoners. Wij doen ons best om flexibel te zijn in tijd en plaats om u te ontmoeten. Ook denken wij graag in oplossingen. En niet in problemen!
  • Wij steunen de initiatieven van onze inwoners. Zet u zelf een initiatief op? Dan durven we u ook los te laten hierbij. Voor ieder initiatief bekijken wij hoe we u kunnen helpen bij uw initiatief.
  • Wij zoeken naar energie in onze gemeente. Deze energie komt bijvoorbeeld van inwoners die met elkaar samenwerken. Of van inwoners tijdens een dorpsoverleg.
  • Wij geven onze kernen en inwoners die een initiatief opzetten vertrouwen. Dat doen we door ze geen vaste aanpak te geven. Zij bepalen zelf hun aanpak, samenstelling en agenda. Wij helpen natuurlijk waar dat kan. 
  • Wij communiceren duidelijk met onze inwoners. Dat betekent dat we ook eerlijk zijn over de grenzen en problemen van iets. Wij maken onze verwachtingen duidelijk voordat we met een plan starten.
  • Wij betrekken onze inwoners graag bij onze eigen plannen. Dat doen we bijvoorbeeld via nieuwe vormen en kanalen. Offline en online. Zo horen we ook de mening van inwoners die we minder vaak zien. 
  • We luisteren naar de mening van alle inwoners. Dat geldt ook voor inwoners die we niet zo vaak spreken.
  • Ons college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad denken graag mee met plannen. Is het plan haalbaar? Wie heeft er voordeel van het plan? Zij maken een keuze over het plan en leggen dit uit. Zo blijven we leren van elkaar. 

Dit zijn onze speerpunten:

  1. Wij denken vanuit een doel.
  2. Wij maken duidelijk wat onze verwachtingen zijn. 
  3. Wij bereiken inwoners die nu niet betrokken zijn.
  4. Wij houden onze inwoners op de hoogte door actief te communiceren.

Meer informatie over participatie vindt u in ons document

Hierin leggen wij onze beloften en speerpunten uitgebreid uit. Ook leest u hierin welke vormen van participatie er zijn:

Hoe ziet een participatietraject eruit?

Participatie ziet er in iedere situatie anders uit

Participatie is namelijk maatwerk! Ieder plan heeft namelijk iets anders nodig. Een participatietraject bestaat vaak wel uit vaste onderdelen.

Bedenk vooraf een participatiestrategie

Dit doet u in elf stappen. U bedenkt bijvoorbeeld hoe u mee kunt doen, denken of beslissen. Of wat het doel is van uw participatie. Alle stappen vindt u in ons document.

Een participatietraject is belangrijk als u gaat bouwen

Wij vinden het belangrijk dat u nadenkt over de omgeving waarin u bouwt. Dat doet u tijdens een participatietraject. Onze inwoners en adviseurs weten dan ook hoe zij kunnen participeren in de bouw. Meer hierover leest u in ons document.

Meer informatie vindt u in onze bijlagen

Bijvoorbeeld over de categorieën waar uw bouwplan onder kan vallen. Of over het stappenplan voor iedere categorie. 

Heeft u nog vragen?

Neem contact met ons op als u vragen heeft

Wij helpen u dan graag.  Minke Regenboog, Strategisch adviseur Dienstverlening. U kunt Minke Regenboog bereiken via het e-mailadres: minke.regenboog@jouwgemeente.nl